Masa adalah Akhirnya Hak untuk Pereka Jennifer Siegal untuk Menukar Industri

Cerita: (June 2019)

Bajka Barbie ? Co jest w prezentach? Niespodzianki ? Bajka po polsku z lalkami Ubranka 4K (Jun 2019).

Anonim

Jennifer Siegal di dalam rumahnya di Los Angeles.

Pereka pejabat Jennifer Siegal itu terletak di atas garaj yang terpisah di belakang rumahnya di Los Angeles. Tidak seperti kebanyakan hartanah di kawasan Pantai Venice, pintu masuk depannya tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda yang terletak di luar bungalow bergaya Sepanyol 1920-an.

Tetapi untuk melangkah ke domainnya adalah untuk bergerak melalui sebuah rumah yang bersatu lama dengan barisan baru dan tradisional dengan kemasan off-kilter. Penambahan modular yang hanya kira-kira dua kali ganda cuplikan persegi tempat itu kelihatan lancar, sementara bahan-bahan lain yang tidak konvensional menonjol - seperti pintu masuk kedai runcit yang berayun ke luar. Sukar untuk tidak melihat dan mengambil nota.

Tetapi mungkin kerjaya Siegal sepatutnya menjadi petunjuk kuat ke dalam kehidupan pribadinya: normal normal tidak pernah menjadi sebahagian daripada karya umumnya. Apabila dia melancarkan Reka Bentuk Mobile of the firm pada tahun 1998, tanggapan mengenai rumah-rumah yang boleh bergerak, pokok ciptaannya, tidak begitu popular seperti sekarang. Malah, ia agak tidak popular.

"Industri bangunan itu benar-benar kuno dan terperangkap dalam perjalanannya, " kata Siegal, di ruang kerja yang penuh dengan cahaya siang hari. "Ada sesuatu yang sangat mendalam tentang perumahan yang sangat sukar untuk menggoncangkan orang daripada anggapan mereka."

Siegal telah mengusahakan harta tradisional, dan kini hidup dalam satu. Tetapi kepadanya, rumah harus mempunyai potensi untuk menjadi seperti orang yang hidup di dalamnya.

"Saya masih menganggap bahawa perumahan merupakan model perniagaan terbesar yang belum pernah berubah, selama ini, " katanya.

Depan rumah Venice Beach Jennifer Siegal menipu - jauh lebih luas daripada kelihatan.

Ruang tamu Jennifer Siegal.

Siegal tidak berminat untuk mencipta versi bandar utopic seseorang dan ragu-ragu jenis bangunan yang dapat menentukan cara berjuta-juta orang hidup. Menurutnya, reka bentuk bandar secara besar-besaran bukanlah jenis tindak balas manusia yang ditariknya kepadanya.

"Saya suka idea bahawa anda boleh masuk dan memasukkan kepingan ke kain yang ada, " katanya. "Pendekatan saya terhadap penciptaan dan modulariti sentiasa mencari peluang dalam konteks yang ada."

Dia melihat peluang untuk perubahan ini dalam pelbagai bentuk, seperti semua lot kosong milik bandar yang terletak di sekitar LA yang berpotensi menjadi ruang hijau yang boleh digunakan atau perumahan modular. Nah, jika hanya bantahan awam meningkat dan undang-undang akhirnya berubah, katanya.

"Apa yang saya perjuangkan ialah ketahanan pemilikan tanah lebih daripada apa-apa, " katanya. "Saya ingin melihat perpecahan bangunan dan tanah yang memerlukan satu sama lain untuk mencipta penilaian itu."

Konsep perubahan bagi Siegal adalah seperti ini: jika bangunan dapat dipindahkan dari tanah tetapi menyimpan nilainya - oleh itu melihat tanah dan harta itu sebagai dua perbezaan berasingan - maka ini akan mewujudkan gaya arsitektur yang lebih cair.

"Saya ingin melihat bangunan yang benar-benar lari dari tanah, dan anda boleh membawa mereka bersama anda, " katanya. "Tidak seperti cara RV bergerak dengan anda, tetapi dengan cara yang lebih separuh kekal."

Simetri mendefinisikan ruang tamu Siegal, dari karpet berlapis dan kerusi sampingan ke tumbuh-tumbuhan dan tingkap.

Reka bentuk linear tangga di rumah Jennifer Siegal dipertinggi oleh cahaya semulajadi.

Taman-taman treler adalah contoh. Mereka tumbuh di seluruh Amerika Syarikat sekitar pertengahan abad ke-20 semasa kekurangan perumahan yang berpatutan pasca perang - tanah yang terlalu berbukit, berbatu, atau apa-apa tetapi rata tidak diendahkan sebagai tidak cekap. Dan selepas kemelesetan 2008 baru-baru ini, populariti mereka sebagai penyelesaian pantas melonjak lagi.

Kerana ternyata, taman treler lebih berharga daripada memenuhi mata. Mereka yang memiliki atau menyewa sebuah treler mestilah memajak tanah itu dari pemilik tanah, dan kemudian orang yang memiliki tanah itu membayar pajak. Itu alternatif yang mudah dan ekonomikal untuk rumah keluarga tunggal, yang "mempunyai antara sewa median tertinggi bagi mana-mana jenis perumahan sewa, " menurut satu laporan daripada Pusat Bersama Perumahan Harvard.

Siegal berpendapat bahawa pengarkonan taman treler yang lebih banyak akan "hanya memudahkan untuk menambah dan mengurangkan, " katanya, dari segi siapa yang memiliki apa. Bagi beliau, cabarannya ialah bagaimana untuk mencipta lebih banyak jenis model taman treler untuk menuntut semula tanah yang boleh digunakan. Tambahan pula, banyak yang lebih kecil akan menjadi lebih baik untuk alam sekitar, katanya.

Tetapi seperti kebanyakan perkara, idea-idea penyangak mengambil masa untuk menjadi popular, jika mereka melakukannya sama sekali. Apabila dia pertama mula membincangkan ide-idenya yang cekap, mesra alam dan lincah dua dekad yang lalu, ia tidak mudah untuk mendapatkan pendengar. Sekarang, "rumah kecil" adalah arus perdana - bahkan memberi inspirasi kepada beberapa rancangan televisyen - dan rumah 3D yang dicetak di dunia yang pertama dicipta pada awal tahun ini. Semakin ramai orang melihat perumahan bukan sebagai entiti tetap tetapi sebagai identiti yang berkembang pesat.

Tetapi perubahan perkara di peringkat kerajaan adalah berbeza.

Siegal kini mengajar di USC, di mana dia memperkenalkan idea untuk memisahkan tanah daripada nilai bangunan dengan rakan sekerja di jabatan ekonomi. Rakan itu bercita-cita dengan idea untuk memperkenalkan penyelidikan ini di peringkat persekutuan. Ini sesuatu yang telah dipertimbangkannya lama sebelum menyedari seorang ahli ekonomi akan berminat dengan kerja ini.

"Saya biasa mahu berada dalam politik, " katanya. "Sebelum saya pergi ke seni bina, saya terpesona oleh politik, dan saya masih sangat komited terhadap wacana politik. Saya hanya melakukannya melalui seni bina."

Hiasan hiasan di bilik mandi Siegal mengimbangi cermin berani dalam reka bentuk eklektik.

Perapian tradisional bertindak sebagai pusat tumpuan yang luar biasa di lorong.

Salah satu cara hujah yang dibingkai adalah dengan melihat iklim. Menurut Survei Geologi Amerika Syarikat, salah satu peristiwa iklim El Niño paling dahsyat selama 145 tahun terakhir didokumentasikan pada musim sejuk yang lalu. Para penyelidik meneliti 29 pantai di sepanjang Pantai Barat, dari Washington ke California Selatan, dan mendapati bahawa hakisan pantai musim sejuk adalah 76 peratus di atas normal, setakat yang tertinggi pernah dicatatkan. Kebanyakan pantai di California terhakis melampaui sejarah ekstrem akibat kemarau.

Jika peristiwa yang teruk seperti ini menjadi lebih biasa pada masa akan datang, seperti yang dicadangkan oleh kajian, rantau yang menjadi tempat tinggal lebih dari 25 juta orang akan menjadi semakin terdedah kepada bahaya pantai. Hakisan tebing, hakisan pantai, dan banjir boleh berlaku secara bebas daripada kenaikan paras laut yang diunjurkan.

Tetapi jika struktur mudah dilepaskan dari tanah dan diangkut, menurut Siegal, maka kurang perlu melabur wang cukai kita ke dalam infrastruktur dengan membuat levi dan empangan di aras tanah.

Untuk membuat idea kelihatan sedikit kurang futuristik, Siegal memberikan pelajaran sejarah pendek. Senibina mudah alih mengulangi jenis masyarakat nomad yang bergerak dengan ancaman peperangan, kebuluran, atau kemarau, katanya. Orang-orang memindahkan gerabak mereka ke sebidang tanah yang berbeza apabila perlu kerana tanah itu tidak dimiliki seperti hari ini atau dilihat dengan nilai-nilai tinggi seperti itu.

Dia sedang dalam fasa pembangunan untuk rumah bergerak di luar grid, yang pada awalnya akan disasarkan kepada pasaran mewah yang mampu memperoleh tahap pelaburan yang lebih tinggi. Ini akan membantu dia "memikirkan semua kinks" sebelum memperkenalkan sifat kepada khalayak yang lebih besar, katanya.

"Saya fikir anda perlu meletakkan wang anda di mana mulut anda, " kata Siegal. "Sememangnya semangat saya sememangnya sememangnya cuba mencetuskan idea saya dan cuba mencipta, dan itulah yang mendorong saya bersama."

Siegal adalah pemenang Hadiah arcVision 2016, Wanita dan Senibina, anugerah antarabangsa yang dianjurkan oleh Italcementi.

Pereka Maklumat Cerita