Bagaimana Membawa Loji Kembali ke Kehidupan

Rumah hacks: (May 2019)

Hari Terbunuhnya DN Aidit (Mungkin 2019).

Anonim

Mungkin anda pergi bercuti dan terlupa untuk mempunyai air untuk tumbuhan anda. Mungkin tumbuhan anda memerlukan tanah yang lebih baik. Terlepas dari bagaimana tumbuhan anda menjadi sakit, ia berada pada akar terakhirnya-kecuali anda melakukan sesuatu, tumbuhan akan mati. Panduan pemecahan masalah tidak dapat menjamin bahawa tumbuhan anda akan bertahan, tetapi beberapa langkah mungkin memberikan tanaman anda peluang kedua. Dengan beberapa penyiasatan, alat berkebun asas dan kesabaran, anda mungkin dapat menyelamatkan tumbuh-tumbuhan dari tong sampah.

Kehilangan bunga boleh menunjukkan kelembapan yang tidak sesuai di dalam tanah.

Langkah 1

Periksa loji dan tanah secara fizikal. Cari tanda-tanda mengapa tumbuhan tidak berfungsi dengan baik, seperti tanah yang sangat kering atau cendawan bubuk pada daun.

Langkah 2

Potong dan keluarkan semua cawangan, daun atau daun dan cawangan yang mati yang tidak akan dapat dipulihkan. Jika cawangan dan daun masih hidup tetapi terlalu sakit untuk meremajakan, mereka hanya akan mengalirkan tenaga dari tumbuhan sehingga mereka mati sepenuhnya. Cawangan dan daun yang mati menjadikannya lebih sukar untuk menjaga bahagian hidup tumbuhan dengan betul.

Langkah 3

Tolak jari anda ke dalam tanah atau cuba tarik pokok-perlahan-dari periuknya. Air tumbuhan itu jika anda tidak dapat menolak jari anda sama sekali, jika tanah terasa kering dengan sentuhan, atau jika tumbuhan itu tergelincir dengan mudah dari bekas-ini adalah tanda-tanda kekurangan kelembapan. Berhenti daripada menyiram jika jari anda slaid dengan mudah dan tanah berasa basah.

Langkah 4

Laraskan pendedahan cahaya ke kilang dengan mengubah lokasi tumbuhan. Semua tumbuh-tumbuhan memerlukan beberapa matahari untuk hidup kerana mereka menggunakan cahaya matahari untuk makanan pengilang melalui fotosintesis. Walau bagaimanapun, terlalu banyak matahari secara harfiah boleh membakar beberapa tumbuh-tumbuhan, dan sesetengah tumbuh-tumbuhan memerlukan penuh matahari untuk melalui fotosintesis dengan betul dan mendapatkan makanan yang cukup. Gunakan lampu tumbuhan untuk meningkatkan cahaya matahari jika anda mengesyaki kekurangan cahaya adalah masalah.

Langkah 5

Basuh tumbuhan itu dengan air kosong dari botol semburan dan kain yang lembut dan tidak kasar. Tumbuhan mempunyai bukaan yang dikenali sebagai stomata pada daun mereka; mereka menggunakan stomata untuk bernafas. Sekiranya stomata tersumbat dengan residu dan kotoran dari alam sekitar, kilang itu boleh mati lemas.

Langkah 6

Bercakap dengan kilang. Tidak, kilang itu tidak akan memahami anda, tetapi kilang itu akan mendapat manfaat daripada karbon dioksida yang anda nafas semasa ucapan.

Langkah 7

Keluarkan tanah-tanaman dan semua-dari bekas asli. Sekiranya akar meluaskan lubang longkang di dalam bekas, atau jika akar membalut secara berterusan di sekitar bola akar, tumbuhan itu terikat dengan periuk dan memerlukan bekas yang lebih besar. Keluarkan akar dari akar bola dan pasang semula tanaman. Gunakan bekas yang tidak melebihi 2 inci lebih besar daripada bekas asal; apa-apa yang lebih besar dan ruang tambahan boleh mengejutkan tumbuhan.

Langkah 8

Sapukan fungisida atau racun herba untuk melawan cendawan, acuan dan pepijat yang mungkin menyakiti tumbuhan.

Langkah 9

Mempupuk tumbuhan. Tumbuhan dalam bekas akhirnya akan menggunakan semua nutrien di dalam tanah di dalam periuk, yang membawa kepada kekurangan tumbuhan. Tahap PH juga boleh dimatikan, bergantung kepada berapa banyak yang telah anda baja, jenis tanah yang anda gunakan dan berapa banyak perkara yang telah diuraikan semula ke dalam tanah. Pengambilan ubat sering membetulkan masalah ini. Jangan menyuburkan tumbuhan anda sehingga satu bulan telah berlalu selepas memasak semula, bagaimanapun, kerana tumbuhan akan cukup terkejut daripada masuk ke dalam tanah baru.

Pereka Maklumat Rumah hacks