Adakah Lantana Rusa Tahan?

Rumah hacks: (July 2019)

You Bet Your Life: Secret Word - Name / Street / Table / Chair (Julai 2019).

Anonim

Apabila rusa bersaing untuk bekalan makanan yang terhad, mereka mungkin akan makan apa-apa tumbuhan yang dapat mereka temukan, satu keadaan yang boleh mendatangkan malapetaka di pinggir bandar, luar bandar dan bahkan beberapa taman bandar. Tetapi sesetengah tumbuh-tumbuhan, termasuk lantana, tidak begitu menarik untuk rusa, dan haiwan-haiwan akan mengelakkan makan jika boleh.

Spesies Lantana

Spesies lantana yang sering ditanam di taman-taman di Amerika Syarikat, spesies renek sering disebut sebagai lantana atau, kadang-kadang sebagai verbena belukar (Lantana camara) adalah salah satu yang paling hiasan. Spesies ini biasanya tumbuh ke ketinggian 3 hingga 4 kaki, dengan penyebaran 1 hingga 3 kaki. Ia dicirikan oleh daunnya yang bertubuh kasar, bertekstur kasar, 4-inci dan kluster bulat bunga kecil, berwarna-warni.

Spesis ini adalah musim luruh musim sejuk di US Department of Agriculture zon kebiruan zon 10 hingga 11, dan di zon USDA 9 ia mungkin mati kembali pada musim sejuk dan regrow dari akarnya pada musim bunga. Di kawasan-kawasan dengan musim sejuk bebas fros, lantana dapat melepaskan diri dari kebun dan semula jadi, dan di beberapa tempat ia dianggap sebagai rumpai yang meracuni. Dalam iklim yang lebih sejuk, lantana kadang-kadang ditanam sebagai taman tahunan.

Ranting lantana (Lantana montevidensis), yang juga kadang kala disebut lantana trailing, mempunyai tabiat pertumbuhan yang kasar. Ia biasanya tumbuh kira-kira 1 atau 1 1/2 kaki tinggi dan merebak hingga 3 atau 5 kaki, dan ia sering digunakan sebagai penutup tanah. Daunnya, seperti spesies lantana yang lain, bergigi dan kasar, dan ia mekar dengan kelompok bunga merah jambu kecil. Spesies ini tahan dalam zon USDA 8 hingga 10.

Rintangan Rusa

Rusa pelayaran bersedia untuk mencuba hampir setiap tumbuhan taman, terutamanya apabila keadaannya kasar dan makanannya langka, tetapi sesetengah tumbuhan agak tidak menyenangkan, dan rusa mengelakkan makan apabila mereka boleh. Rusa cenderung untuk mengelakkan tumbuh-tumbuhan dengan aroma yang kuat, dan biasanya mereka akan memilih tumbuh-tumbuhan dengan dedaunan dan tunas yang lembut di atas tumbuh-tumbuhan dengan daun yang kasar atau berduri.

Lantana, malangnya, mempunyai ciri-ciri yang menjadikannya jauh dari pilihan pertama rusa lapar. Daunnya mempunyai tekstur kasar dan permukaan yang merasakan hampir pasir-paperi. Daun-daunnya juga mengeluarkan bau yang kuat apabila ia dibersihkan, dan aroma itu begitu kuat sehingga tukang kebun kadang-kadang menanam semak-semak dari jalan-jalan di mana pelawat cenderung untuk bertemu dengan tumbuhan. Terima kasih kepada ciri-ciri ini, rusa biasanya akan meninggalkan lantana sahaja. Walau bagaimanapun, daun baru tumbuhan muda, yang tidak kasar seperti tanaman matang, boleh dimakan oleh rusa.

Pereka Maklumat Rumah hacks