Arkitek Rachel Allen Membentuk Masa Depan Downtown Los Angeles

Cerita: (June 2019)

Words at War: Assignment USA / The Weeping Wood / Science at War (Jun 2019).

Anonim

Arkitek Rachel Allen di pejabatnya di pusat bandar Los Angeles.

Kren pembinaan berwarna rendah bercambah seperti rumput dari jalan-jalan di tengah-tengah bandar di bawah pejabat arkitek Rachel Allen, menandakan perkembangan baru di Los Angeles Historic District of Los Angeles. Dari hinggap di tingkat kelapan di atas Broadway Selatan, dia dapat melihat cita-cita bandar untuk perubahan yang berterusan.

"Saya berminat dengan perasaan tidak puas hati Los Angeles, itu tidak baik dengan saya, " katanya.

Oleh kerana pemaju Tom Gilmore mengambil kesempatan daripada peraturan penggunaan semula penyesuaian pada tahun 1999 - yang mengubah Teras Bersejarah bandar dengan membenarkan penukaran bangunan yang lebih tua, lari ke rumah kediaman - penduduk kediaman di pusat bandar lebih dari dua kali ganda. Sekitar 20, 000 orang tinggal di sini pada tahun 2000, dan hari ini, lebih daripada 50, 000 orang melakukan, dan berkembang. Tetapi walaupun usaha yang sentiasa berubah untuk menjadikan kawasan ini tempat perlindungan kediaman, nampaknya terperangkap dalam kebangkitan kekal.

"Rasanya seperti dalam keadaan yang mencabar, " kata Allen, yang berasal dari San Francisco dan belajar di Princeton University. "Mungkin itu hanya Los Angeles secara amnya, seperti itu hanya semestinya dalam keadaan aspirasi ini."

"Saya berminat dengan perasaan tidak puas hati Los Angeles, itu tidak baik dengan saya, " kata Allen.

Sejak memindahkan firma senapangnya ke lokasi ini dari kejiranan Chinatown di LA empat tahun yang lalu, dia berkongsi ruang kerjanya yang menghadap ke bangunan Timur Columbia yang biru dengan Arkitek Landskap SALT dan Reka Bentuk Grafik Ruang Masih. Dia memanggil mereka "kolaborator yang konsisten", dan seolah-olah rasa kerjasama itu adalah konsep Allen hanya menguasai kehidupan peribadi dan profesionalnya.

"Saya dibesarkan di koperasi penjagaan bayi, " kata Allen, yang mempunyai anak perempuan berusia lapan tahun. Sebelum menjadi seorang ibu, beliau bekerja di Gehry Partners dan merupakan penerima Mercedes T. Bass Prize berprestij di Architecture pada tahun 2002-2003. Dia juga seorang rakan Akademi Amerika di Rom. Tetapi keibubapaan mengingatkan Allen bahawa "walaupun orang yang mempunyai banyak sumber daya bergelut dengan keluarga yang bahagia [di Amerika], " jadi dia memulakan co-op sendiri untuk menggalakkan orang tua lain yang lebih luas untuk bergantung pada satu sama lain untuk mendapatkan bantuan. Dia menganjurkan dua bengkel awam mengenai faedah bangunan komuniti, yang paling baru-baru ini di Pusat Kerja Kreatif Wanita.

Mengetahui kerjasama itu adalah sebahagian daripada etika inti Allen, pejabatnya Allen Compton dari SALT mendekati dia dengan wawasannya untuk memasang pasukan yang dinamik untuk Persengket Square Renew segera selepas pertandingan antarabangsa diumumkan pada 2015. Kerjasama bukan keuntungan antara kerajaan, perniagaan pemimpin, dan masyarakat setempat berusaha untuk mengubah reka bentuk persegi awam yang penuh dengan konkrit menjadi ruang luar yang moden dan mudah disesuaikan. Nampaknya seolah-olah semangat kerjasama Allen bertemu dengan usaha bandar untuk perubahan pada masa yang sesuai.

Pasukan ini berharap untuk membetulkan taman awam yang hampir 150 tahun DTLA dan membawanya kembali ke bumi, secara harfiah, dengan menurunkan tahap struktur tempat letak kereta dan mencipta akses pejalan kaki yang tidak terganggu.

"Dia sangat pandai mengenali orang yang tepat untuk peranan yang betul, " kata Allen mengenai Compton. Tetapi ia juga membantu bahawa berdekatan dengan laman web ini menjadikannya lebih mudah untuk mengonsepkan reka bentuk mereka. "Banyak kolaborator kami mengenai projek itu juga di pusat bandar, jadi saya akan mengatakan ia mudah dan serendipitous, " katanya.

Bukan sahaja Compton mengusik suspek biasa untuk projek skala ini - seperti arkitek, arkitek landskap, jurutera struktur, dan sebagainya - tetapi dia juga merekrut kolaborator yang luar biasa untuk meminjamkan kepakaran mereka yang tidak konvensional ke tapak yang sibuk di tengah-tengah bandar. Aaron Paley, pengasas bersama berbasikal popular dan festival terbuka jalan CicLAvia, dan Deborah Murphy, penyokong pejalan kaki LA Walks, adalah antara peserta kononnya yang tidak dikenali.

"Jika anda membaca permintaan Pershing Square Renew dengan teliti, jelas bahawa ia akan mengambil jenis orang untuk menyampaikan apa yang sebenarnya mereka minta, " kata Allen. "Ia bukan hanya projek biasa, ia bukan hanya mengenai dataran, tetapi ia adalah mengenai kain bandar, dan ia membaiki tempat di mana fabrik bandar menjadi patah."

Setelah pasukan itu berkumpul, mereka berkumpul di pejabat berkongsi di atas Broadway untuk memulakan cadangan mereka. Setiap orang diminta untuk mengukir idea-idea mentahnya ke dalam satu kertas besar dalam kumpulan brainstorming - dan dengan segera, kimia pasukan itu dapat dirasai.

Penyerahan rancangan yang dicadangkan ini memaparkan akses pejalan kaki yang tidak terganggu dan "kanopi pintar" yang menghalang panjang penuh taman.

"Kami melancarkan sekeping jejak dan semua orang menarik, " Allen teringat. "Kami benar-benar sedar bahawa sesuatu yang baik sedang berlaku dan kami tidak mengenali antara satu sama lain."

Pasukan ini berharap untuk membetulkan taman awam yang hampir 150 tahun DTLA dan membawanya kembali ke bumi, secara harfiah, dengan menurunkan tahap struktur tempat letak kereta dan mencipta akses pejalan kaki yang tidak terganggu. Dengan memberi tumpuan kepada "kebosanan radikal, " cadangan pasukannya mengalihkan dataran dari reka bentuk semula yang tidak disukai pada tahun 1951, yang secara visualnya memisahkan taman dari bandar itu ke semua empat sisi dengan dinding yang dibangkitkan dan landasan akses lot tempat letak kereta. Malah reka bentuk semula yang lebih baru pada tahun 1994, yang menambah air pancut, menara, dan pokok sitrus tidak mencukupi.

"Saya rasa ia bertujuan untuk menjadi sebuah oasis tetapi ia tidak berfungsi, " kata Allen.

Adalah penting bagi Allen untuk memberi penghormatan kepada laman web tersebut pada masa yang sama cuba mengekalkan sejarah Pershing Square aktivisme awam. Cadangan mereka untuk meratakan taman akan kembali Pershing Square menjadi gred, dan dalam pandangannya, mengembalikannya kepada orang-orang Los Angeles.

Akhirnya, pasukan itu mengalahkan tiga finalis lain dengan majoriti undian 1, 300 undi, yang dilayangkan oleh orang ramai tahun lalu. Firma Allen akan merancang dan membangunkan lima bangunan di petak lima ekar taman itu. Ia juga akan melengkapkan Metrohub bawah tanah di samping Agence TER yang berpangkalan di Paris - ketua pasukan yang ditetapkan dalam pertandingan reka bentuk - kolaborator biasa SALT Landscape Architects, dan lain-lain.

"Rasanya seperti kita melakukan apa yang kita hendak lakukan, dan itu membuatkan saya tidak mahu berhenti, " kata Allen.

"Pendekatan saya di studio selalu ada, 'Jika lelaki UPS masuk dan dia mempunyai idea yang hebat, kami akan menggunakannya, " kata Allen. "Pasukan terbaik membolehkan semua orang membawa diri mereka ke meja setiap pagi."

Penyampaian cadangan itu menunjukkan "kanopi pintar" yang panjang lebar yang akan memanjangkan panjang penuh taman itu, memberikan naungan penuh untuk bangunan Allen dan aktiviti siang hari seperti pasaran petani. Kebun-kebun bertema, seperti "boleh dimakan" dan "matahari" akan tumbuh di bawah pokok-pokok teduh, dan rumput utama akan digunakan untuk acara-acara. Pada waktu malam, kanopi panel solar akan menerangi persegi dengan kerjasama artis Leo Villareal dan Alliance Design Lighting.

"Rasanya seperti kita melakukan apa yang kita hendak lakukan, dan itu membuatkan saya tidak mahu berhenti, " kata Allen.

Pada bulan Mei 2017, dua tahun selepas projek Persengketaan Square Renew diumumkan, Lembaga Kerja Raya di bandar memberi kontrak $ 1.5 juta untuk menjalankan analisis kemungkinan reka bentuk pasukan yang dicadangkan. Los Angeles akan membiayai sepenuhnya kos, mengikut keputusan analisis itu. Tetapi buat masa ini, ini hanya permulaan kebangkitan yang akhirnya dapat melihat penamat.

"Saya dan suami saya menulis manifesto keluarga sekali bercuti, dan [seperti itu], seperti" Bekerja keras pada sesuatu yang anda sayangi adalah hadiah paling hebat yang dapat anda berikan kepada diri sendiri, "kata Allen., ia berasa seperti peluang untuk melakukan perkara saya. "

Lauren McQuade adalah seorang penulis dan wartawan yang berpusat di bandar yang dia anggap protagonisnya, Los Angeles.

Pereka Maklumat Cerita